Respons och bedömning

Jag har funderat mycket på det härmed respons, coaching och feedback. Förra året läste jag en kurs om det och skulle då studera fenomenet på lite närmare håll. Hur vi ger feedback i vilka lägen och vad den leder till. Ibland ligger det nära emellan sportscoaching och den vi gör i klassrummet som lärare eller mentor.

Genom min hobby (ridning) utsätts jag ofta för respons dels av mina tränare men även av domare på tävling. Det får mig ofta att reflektera över mitt eget sätt att ge feedback och respons till eleverna. Hur vill jag ha responsen själv? Hur vill andra dvs eleverna ha den? Kan minnas tillbaka till en gång när jag själv tyckte jag gjort en bra ritt (utifrån vad jag tidigare presterat) dock var domaren väldigt kritisk i sin muntliga kritik och det tog mig hårt, när jag sedan fick den skriftliga bedömningen visade det sig att jag i alla fall fått bättre betyg än någonsin på just den punkten. Men den svidande muntliga kritiken satt i länge och skymde lite att jag och min tränare tyckte jag gjort det bra.

En annan sak är att vi ska inte ge glada tillrop och bara säga bra, det håller jag till mycket med om, men under en träning när jag slitit länge för att göra rätt och hitta rätt känsla tillsammans med hästen, plötsligt känns det så bra och allt känns rätt… avslutar ritten vänder mig mot tränaren (lite nervöst, vill ju ha beröm) får ett leende och tummarna upp, et räcker långt i det läget.

Jag tror det är viktigt att vi hittar balans i vår respon och feedback till eleverna, vi måste alltid plocka fram det bra och se till att det är mer än det som vi vill de ska utveckla….

Men fick en kommentar av en av mina elever för ett tag sen, men Sara varför måste jag göra komplettering du har ju skrivit att jag kan det här och det här (så mycket bra)….ja just du kan en hel del men behöver förbättra den sista delen… inte lätt att göra rätt

Kommentera

