Prov-kunskapsutvärdering

Har tyckt att det känts svårt det där med att göra vettiga kunskapsutvärderingar i matte för eleverna, svårt att komma ifrån proven med rätt svar och uppstaplade uppgifter. Riktigt nöjd med det vi jobbat fram i denna kursen. Vi har jobbat med Geometri, vilket är ett tacksamt ämne att förändra matte undervisningen till det bättre. Eleverna fick i uppdrag att gå hem och mäta i sina rum, samt hitta 3 olika geometriska figurer de skulle kunna rita skalenligt när de väl kom till skolan. De visste hur provet såg ut och de kunde förbereda sig.

Väl i klassrummet hade eleverna med sig en skiss eller anteckningar, de kunde använda sig av formelblad, googeltranslate och en ev miniräknare på datorn och sedan jobbade alla med sina ritningar och skapade egna uppgifter. Vi hade även före provet pratat lite om hur de kunde tänka för att uppgifterna skulle göra att de visade kunskapskrav mot exempelvis C eller A nivå. Jag kunde under provet gå runt och ge dem tips och det var inga frågor de kunde Googla eller kolla på ”grannen”. Kändes riktigt bra och de jag har hunnit läsa och bedöma har sett riktigt bra ut, fler som visar att de har kunskaper speciellt på E nivå

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s