Tro på våra ungdomar

Det värmer och ger mig tro….Idag när jag motionerade min fina men aningen fina häst Brittan kom det plötsligt 2 unga killar med mopeder ut från en skogsstig, de stannar när de ser att min häst tycker de är lite otäcka och jag kan passera lugnt… när jag ridit ett par km kommer de igen, så snart de ser mig och hästen stannar de på behörigt avstånd och åker inte förrän jag vinkat till dem att de är okey, de passerar lugnt och försiktigt och kollar noga hur hästen reagerar…

Deras agerande och den respekt de visar för mig och min häst gör mig varm, tro mig många bilförare i alla åldrar visar inte denna respekt…. Vad är det som gör att ungdomarna får så dåligt rykte i samhället? Vi måste tro på dem och låta dem utveckla självtillit och sjävkänsla. Vilket inte är lätt när de får höra att de inte duger på olika sätt och vad ska det bli av framtiden om de ska styra den…

Tänker att vi måste ha med denna tanke i arbetet med ungdomar såväl när vi möter dem i skolan som när andra yrkesgrupper och vuxna möter dem i samhället… En väldigt duktig pedagog som jag haft äran att arbeta tillsammans med sa ” alla ungdomar vill vara skolbarn som passar in i skolan, det är upp till oss att försöka ta reda på varför vissa inte klarar det” en väldigt sann tanke som jag bär med mig och försöker sätta i centrum när det strular för eleverna i skolan.

Så vare sig du arbetar i skolan eller möter ungdomar på andra sätt tro på dem och visa dem respekt…. det finns allt som oftast en väldigt rimlig förklaring när det inte riktigt klarar att leva upp till det som förväntas av dem…

Många frågar hur jag kan arbeta i skolan, hur jag orkar men med tanken att alla vill vara skolbarn så blir det enkelt, jag drivs av att kunna hjälpa någon och hoppas att varje vilsen elev ska hitta en vuxen i skolan som de känner gör skillnad för dem…

Kommentera

