Värdera dina framsteg och framgång efter insats

Vad är framgång och vad ”segrar”. I min hobby ridningen ingår för mig en del tävlande, jag funderar ofta på hur jag värderar en seger eller en framgång på tävlingsbanan. Känslan eller segerns sötma blir olika beroende på vilken insats eller möda jag lagt ned på vägen fram. Vissa små framgångar känns ibland större än de är då jag vet att jag har lagt ned mycket jobb eller lagt mycket annat åt sidan. Läste ett intressant inlägg som är skrivet av Moa Belin för några veckor sen som handlar om att kämpa för att nå sina mål. Att verkligen få känna att man gjort allt man kan och känna ”segerns” sötma. En seger behöver inte alltid vara en första plats, de kan handla om många andra saker.

Tänker att oavsett i vilken del av livet det handlar om är det viktigt med mål och att själv fundera över vad det är jag behöver-vill förbättra just nu och när jag når de mål jag satt för mig själv ska jag vara nöjd och känna mig stolt över det jag uppnått. Det kan handla om hobby, familj eller yrke. Varje del i livet behöver sin utveckling och sitt reflekterande. Jag gör många fel och tar avvägar men jag tar gärna in det andra säger och försöker att hela tiden reflektera, utvecklas och förbättra mig.

Jag tror det är viktigt att träna sig att i kämpa och inte ge upp men kom ihåg att det bara är DU själv som kan avgöra vad som är en tillräcklig insats och hur mycket det är värt i energi, blod, svett eller tårar. Våga kämpa men var nöjd när du känner att du gjort det du orkar och eller kan. Good is enough som flera kloka personer i min omgivning brukar säga.

Winston Churchill sa: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. 

Du kan om du vill och var nöjd med dina ansträngningar när du utfört dem.

One thought on “Värdera dina framsteg och framgång efter insats”

Kommentera

