Pendeln slår viktigt att hitta balansen

Funderar en del över inlärning, utveckling och hur vi kommer framåt i lärandet. Återigen utgår jag från mitt lärande på hästryggen. När jag var yngre fick jag ofta beröm för min sits, att jag satt bra på hästen helt enkelt. Med åren har jag tappat bort den där bra sitsen och fått olika goda råd på vägen, luta dig mer bakåt, tillslut lutar jag alldeles för mycket bakåt, pendeln slår över och det är väldigt svårt att hitta balansen och vad som är ”bra eller rätt”.

Min reflektion är att hade det blivit lättare om jag fått höra vad det var som var bra?

Jag tänker att när jag som lärare, mentor och coach till eleverna ger feedback till eleverna är det lika viktigt att tala om vad det är som är bra och varför det är bra. Detta för att undvika att vi tappar bort allt det som är bra på vägen och inte behöver börja pröva oss fram till det igen. Identifiera allt du själv eller eleven gör bra, var rädd om de förmågorna och unna dig-dina elever att fortsätta utveckla även dessa förmågor. Jag tror det är en väldigt viktig del i lärandet och framförallt att jag själv lär mig känna igen och identifiera det som är bra och hur det ser ut eller känns.

Respons behöver hjälpa eleven att själv reflektera och känna igen vad som är bra respektive mindre bra i slutänden vill vi ju att eleverna ska bli självständiga. För att utveckla en känsla för när det är bra eller på rätt väg är det viktigt med tid för egen reflektion, att få möjlighet att tänka efter och fundera, jämföra med sina egna tidigare försök, tester eller vad det nu kan vara och kanske även kunna se andras exempel. Själv och kamratbedömning av olika typer av uppgifter gör att eleverna får möjlighet att träna på förmågan att se vad som är de är bra på och hur de kan utveckla sina egna uppgifter.

Kommentera

