Dela, jobba och lära tillsammans

Just nu är det sommarlov, jag själv är tillsammans med många andra frivilliga involverad i att arrangera Fjordhäst SM 2013. Om en dryg vecka är vi igång med arrangemanget. Det som slår mig är arbetet bakom detta, när vi var på Fjordhäst SM 2012 i Västervik fanns ingen arrangör för SM 2013. Vår förening i Östergötland tillsammans med Mälardalen tog på oss arrangemanget tillsammans med ”hela fjordhäst” Sverige. Det jag vill berätta om är egentligen arbetet som görs via cyberrymden och vad detta underlättar och bidrar till att många kan vara med och göra en liten eller större del i arbetet helt efter förutsättningar, tid och vilja.

Vi började med att starta en öppen Facebookgrupp där alla kan delta, komma med idéer anmäla sig till att ställa upp och bidra med tjänster och liknande, här finns även en möjlighet att följa arbetet som pågår och det tror jag bidragit till att vi idag verkar gå mot det hittills största Fjordhäst SM:et någonsin. Det blir en sporre att se hur arrangemanget växer fram och hur andra tränar och tävlar för att kvala in. Vi i kärngruppen ca 20 personer från olika delar av landet har skött mycket av arbetet genom en dold FB-grupp, där kan vi diskutera, stöta och blöta. Det är i diskussionerna tillsammans med andra nya idéer kläcks och det utvecklas och blir till genomförbara idéer och förbättringar.

Jag och en annan tjej har en stor del av ansvaret för det administrativa runt arrangemanget, så som anmälningar listor och liknande, nu sitter en tjej i Västergötland och hjälper oss med en del av mina ansvarsuppgifter, vi kommunicerar via mail, chatt och telefon. Vore detta möjligt utan cyberrymden??? Kassören och jag har en gemensam titanpad där vi för in och bockar av anmälningar och betalningar, hon sin del, jag min del. Alla färdiga listor och förteckningar samlas i en dropbox.  Ett instagramkonto är skapat för att sprida reklam för arrangemanget och fjordhästen. Ja möjligheterna är oändliga.

Var vill jag komma med detta inlägget, jo dels vilken kraft och styrka det finns när många går samman och var och en bidrar med det som är deras styrka. Det här vill jag förmedla till mina elever i skolan, att kunna arbeta tillsammans utan att behöva sitta i samma rum ens i samma stad eller i samma land. Att träna eleverna i att använda dessa webbverktyg med alla deras fördelar, och fördelen med att alla bidrar och att alla tjänar på och utvecklas av att vi arbetar tillsammans, vi lär av varandras styrkor och slutresultatet blir väldigt mycket bättre än om någon ensam ska göra ett stort arbete. Att både vi lärare och eleverna kan se nyttan av att vi skapar tillsammans, delar med varandra och på det sättet utvecklas och kommer framåt i lärandet

Det finns många webbverktyg som jag har kvar att upptäcka men jag får tips genom detta arbete jag gör nu och på olika nätforum och genom Socialamedier där jag kan finnas och lära mig av och tillsammans med andra.

Dela mera…

 

Blir du nyfiken på Fjordhäst SM  instagram: @fjordsm2013

hemsida: http://fjordsm13.webs.com/

Öppen facebookgrupp: https://www.facebook.com/groups/229662053822925/

Den 11-14 juli 2013 på Öknaskolan, Tystberga (norr om Nyköping)

FjordSM

 

 

Kommentera

