studiedag och reflektion

Studiedag idag, började förmiddagen med att lyssna på Anders Jidesjö som pratade om vikten av att ”Skapa liv i naturvetenskapen”. Hur ska vi undervisa för att göra naturvetenskapen och de andra ämnena viktiga och intressanta för eleverna. Han visade exempel från Pisarapporterna och rosestudien, att elever som är duktiga i ämnet naturvetenskap ofta är de som är minst intresserade av att studera vidare inom området.. Hur kommer sig det? Dessutom är den bild av Pisa, med att svenska elever presterar dåligt, som media och politiker lägger fram ganska skev.

Anders pratade även om att nya undersökningar visar att det elever som sökt vidare på naturvetenskapliga utbildningar ofta refererar till är lärare i grundskola eller gymnasiet som väckt deras intresse genom konkret feedback och kunnat förklara innehållet i lektionerna, varför ska vi lära oss det här….

En viktig del i hans föreläsning handlade om att vi utbildar och lär oss men de leder sällan till förändring i klassrummet och undervisningen, varför? Hur ska vi bli bättre på att förändra undervisningen utifrån den forskning och undersökning som finns om vad det är som fungerar? Hur ska vi få en helhet i skolan? arbetet menar Anders behöver utgå från arbetslagen, de ska styra undervisningen utifrån kap 1-3 i läroplanen med de 16 övergripande målen i fokus och skapa relevans för eleverna genom samarbete mellan de olika skolämnena. Vi behöver utgå från det som är verkligt för eleverna, exempelvis att läsa, skriva, räkna är färdigheter som vi kan träna och utveckla när vi lär oss om andra ämnen. Undervisningen ska bygga på att lära eleverna att förstå samhället och kulturen lite bättre genom exempelvis kemin eller biologin. Vår undervisning ska vara verklighetsförankrad i så stor utsträckning som möjligt och innehålla mindre andel konstruerade uppgifter, uppgifter och lärandet ska skapa relevans för eleverna varför de lär här och nu inte att de lär för framtiden, exempelvis gymnasiet. Med verkliga problem i fokus kan vi nå en bit påvägen i förståelsen av varför lärande.

Vad kan jag plocka med mig? Att bygga min undervisningen dels från det som är aktuellt men även att lära eleverna om det samhälle vi byggt upp och hur det utvecklats, vad som drivit utvecklingen och vad är det vi behöver utveckla i samhället just nu. Många debatter och problem i samhället handlar om energi, hälsa och miljö. det är här fokus i undervisningen ska ligga. Han menade med att de elever vi möter i skolan idag har levt i ett mediabrus och har många av sina kunskaper och uppfattningar därifrån, medan elever tidigare hade upplevda upplevelser. Det styr dem i tänkande och intresse och gör att dagens elever har mer liknande erfarenheter. Det är även att det är viktigt att elevens lärande står i centrum och lärarna rör sig runt eleverna. Vi kan inte bygga en skola där läraren står stilla och eleverna rör sig runt läraren. Här tror jag vi har kommit en bit påväg i min skola, vi arbetar med längre lektionspass och eleverna har hemklassrum, sen finns de flera djupare aspekter på detta med eleven i centrum och lärare i rörelse.

Annonser

One thought on “studiedag och reflektion”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s