Olika individer en klass

Hästnörd som jag är använder jag ofta utgångspunkt i hästarna när jag reflekterar och funderar. I vårt stall finns just nu tre hästar i varierande ålder och med olika personligheter. De är mina barn och elever, jag kanske inte kan se mig själv som deras lärare utan vi är mycket tillsammans och lär tillsammans, dock som någon mentor och coach… sen har vi mamma som har lika mycket ägande i de tre juvelerna, tillsammans  jobbar vi med dem. Till vår hjälp har vi ju lärarna det vill säga tränarna som är våra coacher och hjälp och inte att förglömma duktiga medryttare.

De tre individerna i klassen är alla Olika, vi har Edwin A-barnet med lite egna idéer och ett ämne som verkligen är svårt. Men han presterar i stort sett alltid på toppen av sin förmåga och har flertalet SM medaljer i sitt skåp. det har inte alltid varit så, han var väldigt lovande när han var 5 år men sen hade han ett par år när det inte stämde för att plötsligt som nioåring prestera på absoluta toppen. Nu när han är en äldre gentleman, njuter jag av att rida och kunna känna känslan av att det fungerar och vi är ett sammansvetsat team i alla lägen, jag vet som oftast vad som krävs för att han ska må bra och prestera, det främsta målet idags läget är att han just  ska må bra och hålla sig frisk, pigg och glad.

Vi har Brittan fröken med talang men koncentrationssvårigheter som gör att de lätt blir fem steg framåt 7 tillbaka lite åtsidan och så framåt igen. När jag jobbar med henne gäller de att verkligen vara här och nu, hon känner mitt humör och mina känslor på avstånd. Hon ger mig många funderingar, nöter på min självkänsla som ryttare men när det fungerar är känslan väldigt väldigt härlig. Med denna fröken får jag ständigt utvärdera och omvärdera, det svänger snabbt och vägen mot de uppsatta målen är sällan rak. Kanske hade hon nått längre med en duktigare ryttare. Vi jobbar mot mål, de har ofta fått omvärderas på vägen och förlängas… vägarna går i krokar och cirklar och mycket repetition är viktigt för att befästa, lika viktigt att repetitionen blir av bra delar för att stärka självförtroende hos både häst och ryttare

Och lilla Gutten i förskolan som ännu så länge utvecklas otroligt snabbt och tar in allt de vi lär honom. Här handlar det om att bromsa sig själv påminna om att han är ung och inte forcera. Vi jobbar mot olika delmål i hans inkörning just nu vad ska han göra denna vecka, vad ska han göra under hösten. Efter avslutade träningar får jag fundera vad gick bra, vad behöver vi fokusera på imorgon. Dock finns redan nu tankar på vilka mål jag vill ha med honom som 4 åring, 5 åring och så vidare….Vart är han påväg?

Det som blir viktigt i arbetet med dem är mina och teamets mål, utan mål blir det ännu lättare krokiga vägar. Tydliga långsiktiga mål med korta avstämningar på vägen, hur långt har vi kommit, vad behöver vi lägga fokus på idag, denna vecka för att komma närmare de långsiktiga målet som består av något för året eller ibland flera år framåt.

De här tre individerna, med sina olikheter ger mig olika utmaningar, att jobba och utvecklas tillsammans med dem ger mig mycket tillbaka. En viktig del i arbetet med dem är att ha mål, mål för året/säsongen, tävlingsmål och träningsmål. Dessa får ofta utvärderas och omvärderas men planen är alltid att det ska ske utveckling hos häst och med oss som team.

De ger olika saker, jag tänker på hur de är med eleverna i skolan. Alla med olika förutsättningar, bakgrund och intressen. Det är mixen bland eleverna som gör mitt yrke spännande och intressant. Att alla de olika individerna vi möter i skolan ska få samma chans att utvecklas. Alla prövar och utmanar de mig och mina kollegor på olika sätt. Olikheter ger mening och variation såväl i skolan som i samhället, alla behövs med sina unika erfarenheter, talanger och kunskaper. Skolans utmaning består i att plocka fram guldkornen i var och en av de eleverna vi möter. Vare sig de handlar om att utmana ovanför A nivå, eller nå ett litet bit närmare E, allt däremellan och det viktigaste av allt att bygga ett självförtroende hos eleverna, få dem att tro på sin egen förmåga och att få möjlighet att själva få syn på sina styrkor och chansen att jobba med att utveckla dessa styrkor och stärka de lite svagare sidorna . Att veta var vi ska, ha målet tydligt för oss och eleverna, tillsammans bygga vägen mot målet efter varje elevs individuella förutsättningar och kunna omvärdera målen utefter vägen.  Utan tydliga mål är det lätt att hamna ur kurs, viktigt att målet är tydligt för såväl arbetslag, lärare och elev.  Det handlar om att hitta motivation, glädje och ett betydelse fullt lärande för var och en av alla de olika eleverna vi möter. Detta skriver min fina kollega Fröken Sara mera om…..

För mig blir det uppenbart att målet ska vara klart och tydligt oavsett individ, sen får olika förutsättningar påverka hur vi arbetar mot målet och hur vi utvärderar framstegen på vägen och ibland omvärderar för att hitta bättre och nya vägar mot målet. Det gäller både i mitt arbete med mina elever och med mina hästar på fritiden.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s