Vem bestämmer vad som är friskvård??

Vem bestämmer egentligen vad som är friskvård, mitt största fritidsintresse är inte klassat som friskvård enligt skattereglerna, det kan jag verkligen fundera över.

Vad ska friskvård innehålla? Antar att de ska ge någon form av fysisk träning men att det även kan kan handla om mental avslappning och stresshantering. Att kunna koppla av och tänka på något som inte handlar om jobb.

Jag älskar verkligen mitt jobb, jag gillar att utveckla undervisningen, jag gillar mötet med elever och kloka kollegor, alla ger de mig nya perspektiv, utmaningar och kunskaper. Ofta ger det mig mycket energi från olika håll och kanter. Men det finns stunder när det är svårt att släppa tankarna på det jag fått höra eller situationer som jag upplevt.  I mitt jobb möter jag väldigt många människor både ungdomar och vuxna, det innebär att det är väldigt många olika individer och livssituationer vilket gör att de berör,  livet berör. Att jag gillar mitt jobb gör att fritid och arbete blandas, att diskutera med vänner som samtidigt är kollegor, läsa intressanta bloggar som direkt eller indirekt handlar om skolan eller att delta i twitterflödet. Här blir stunderna på hästryggen ovärderliga för att skapa återhämtning och få distans.

Men att åka på hopp eller dressyr träning med hästen Brittan som kräver min totala närvaro, att jag inte är arg, upprörd eller frånvarande gör att jag måste släppa alla tankar och bara vara här och nu….Brittan är den av mina hästar som är mest känslig för mitt tillstånd och kräver mitt lugn och min närvaro. Edwin kan istället göra mig närvarande, jag kan njuta av att göra något tillsammans med honom och det gör mig avstressad även om jag inte var det när vi startade passet.

Att lyssna in vad tränaren säger och försöka utföra det som de ber om. Jag har blivit bättre på att hitta de här tillståndet av att vara totalt närvarande i det jag gör där på ridbanan. Jag kan tänka mig att andra människor har andra sätt att hitta vägar till att släppa tankar på jobb och arbete, men för mig fungerar hästarna utmärkt. Visst kanske är det inte det tuffaste fysiska träningspasset men en dryg timme i sadeln menar jag i alla fall är mer fysisk träning än en promenad i rask takt. På hästryggen tränar jag balans, koordination, rygg och magmuskler samt en del benmuskler men framförallt ger det mig tillfälle att bara vara här och nu och det ökar mitt psykiska välbefinnande och minskar spänningar och stress.

Den som bestämt att det inte är friskvård får gärna komma och rida en timme med mig för att själv testa om det är jobbigt och känna efter om träningsvärken kommer dagen efter men framförallt för att se hur en ett par timmar i stallet påverkar mig och mitt välbefinnande och tillför energi.

Kommentera

