Digitalaverktyg = IRL

Började dagen med att lyssna på Mikael Gunnarsson    tipsad av min kollega Fröken Sara. Mikael pratar i sin Pecha Kucha om vikten av kreativitet, skapande och lära lust. Att skolan idag inte längre handlar om att lära för att passa in i industrialiseringen. Det går till viss del hand i hand med det som Anders Jidesjö pratade om när jag lyssnade på honom förra veckan. I dagens samhälle finns kunskapen några knapp tryck bort och för barnen och eleverna i skolan är inte de digitala verktygen, sociala medier och det verkliga livet åtskilda. Måste det digitala och det verkliga vara motsatser? måste vi välja sida kan det inte vara värt lika mycket, viktigast borde väl vara att det är viktigt på riktigt för barnen oavsett ålder och om det är i förskolan, på skola eller på fritiden.

Någon timmar efter att jag lyssnat på Micke kommer en förväntansfull dottern hem från mormor med en påse i handen.

-Mamma vet du vad jag har?

-Nej….

Hon kommer till soffan och börjar plocka fram sakerna ur påsen, där i finns fyra stycken fina tavlor hon skapat själv. Fyra olika varianter av ponnyer, alla med olika färger, accessoarer och bakgrunder alla är de inramade i fina rammar. “Teckningarna” är skapade med omsorg där hon valt färger och passat ihop dem med bakgrunderna och accessoarerna allt skapat av henne i en ritapp. Hon visar mig dem med stolthet, vi pratar om dem och om de olika variationerna hon berättar hur hon har tänkt när hon gjort de olika tavlorna. Hon vill att vi ska sätta upp dem på hennes rum. Jag frågar försiktigt om jag kan få en av dem… ….dottern funderar en stund men nej hon vill behålla dem själv. Men kan tänka sig att göra en till mig nästa gång. Jag blir lycklig över att se entusiasmen, den kreativa förmågan och stoltheten att skapa dessa tavlor har frambringat hos henne.

Tavlorna har hon skapat i en app på mormors Ipad och de har sedan skrivit ut dem på skrivaren och tillsammans rammat in dem.

Ibland känns debatten om digitala verktyg i skolan och förskolan som att det är antingen eller att vi ska välja sida. Är dessa tavlor mindre värda för att de skapats digitalt och inte ritats förhand? Nej inte för mig som mamma, det handlar om mitt barns kreativitet, stolthet och förmåga har lyfts, känslan av att skapa något oavsett om det skapande sker på ett papper eller på en touchskärm.

Läraren i mig reflekterar över att det handlar om att väcka nyfikenhet, kreativitet och kunna hitta vägar mot ett mål oavsett medel vi använder för att träna våra förmågor. Medlet blir inte det viktigaste utan att vi hittar vägar som utvecklar oss mot målen. Diskussionen IRL eller digital blir lite absurd, digitalt ÄR lika verkligt som något annat för ungdomarna, de som är infödda i den digitala världen.

De viktigaste i dagens skola är istället att våga, testa och lyfta drivkraften att VILJA lära och utvecklas. De kan handla om såväl digitala verktyg som att skapa med papper och penna eller andra tillgängliga material. Låt inte diskussionen handla om antingen eller utan att eleverna får möta och lära fler och verkliga redskap i sitt lärande. Samhället är digitaliserat och i många yrken ställer krav på digital kompetens, den måste eleverna få chansen att utveckla, med det menar jag dock att det ickedigitala inte ska få utrymme, låt båda sidorna vara lika viktiga, i vår värld, den verkliga världen som inkluderar den digitala världen och de digitala verktygen.

För dottern var det i alla fall helt oväsentligt om hon gjort tavlorna med hjälp av digitala verktyg eller ritat dem med penna och papper, för henne var det viktiga stoltheten över att hon själv har skapat dessa alster som hon gärna ville hänga på sin vägg och visa upp.

Kommentera

