Hjälpa eleverna att uppskatta SINA förmågor?

” Underskatta inte dig själv genom att jämföra dig med andra. Det är just din skillnad som gör dig unik” /Okänd

Citatet läste jag på Facebook idag, det får mig att tänka på många elever jag möter i skolan som underskattar sig själva och sin egen förmåga. Det är att vara bra på speciella saker som räknas, jag har mött elever som underskattat sig själva och ansett sig misslyckade trots goda betyg, för att de högsta betygen var i ”fel” ämne. Hur ska vi jobba med barn och ungdomar för att de ska lära sig se sina styrkor, vara stolta  och sina egna framgångar. Framsteg och framgångar måste ju värderas utifrån den insats vi lagt i det. Mer om det skrev jag i ett tidigare inlägg ”Värdera dina framgångar efter din insats”.

De verkar finnas en särskild tendens att eleverna underskattar sin egen förmåga  i matematik, elever tror sig inte kunna matematik alls och ”stänger av” när de går in på matte lektionerna. De tror sig inte kunna något, när jag hittar uppgifter som de arbetar med och med lätthet för står då kommer ursäkten ”med detta är ju bebis matte” eller detta är ju enkelt men allt det andra. Hur ska jag nå fram till de eleverna, hur hitta motivationen att använda lektionerna till att utveckla de olika matematiska förmågorna istället för att sitta av tiden och känna obehag, det leder inte till att några förmågor och kunskaper utvecklas?

Att prata och diskutera med eleven kan ibland vara till hjälp, att försöka hitta vilka delar inom matematiken som upplevs svåra, handlar det om något specifikt centralt innehåll eller något speciellt mål inom matematiken.

Det jag och mina kollegor arbetat en del med är så kallade öppna frågor och 3 akt matematik inspirerade av Peter Ellwe och Mr Meyer, här kommer andra förmågor fram, att formulera problem, se lösningar, eller tänk och resonemang även om procedur förmågan inte räcker för att hitta det ”exakta svaret” så kan eleverna visa sin andra matematiska förmågor och stärka tron på sin förmåga. Det kan redovisa sina tankar och därmed visa att de kan redovisa skriftligt och muntligt. Efter en sådan lektion känns det viktigt att bekräfta eleverna, särskilt de som lyfter sig och hjälpa dem att få syn på att de KAN matematik och vilka förmågor inom matematiken de behärskar.

En annan del är att plocka bort böckerna i matematiken, visst jobbar vi med böcker-olika böcker med utvalda uppgifter men då med specifik sida eller uppgift. Det ska inte bli en tävling att hinna längst utan fokus på att lära och förstå det vi gjort.

BamseLäste det här i Bamse idag, Teddy blir plötsligt nummer två i klassen, bakom Max som ”är bra på allt”. Eleverna i skolan är ofta väldigt medvetna om hur de är i förhållande till andra. Vi i skolan behöver hitta arbetssätt och arbetsformer som gör att de kan tro på sin förmåga och hjälpa dem framåt just där de är nu. Hjälpa dem att förbättra sig och dra nytta av sina kamrater istället för att jämföra sig med dem. Visa eleverna, genom olika formativa bedömningar och respons, deras egna framsteg och utveckling. Egen bedömning av sitt arbete mot tydliga mål, tydlig kamratbedömning och respons på läraren för att jobba vidare och utveckla från där jag är i mitt lärande. Genom att visa på och tydlig göra deras framsteg, variera undervisningen och diskussionerna med olika infallsvinklar och tydlig göra olika förmågor kanske vi kan nå fram till fler elever och få dem att uppskatta sina förmågor och känna glädje och stolthet över vad just de utvecklat och presterat. Den som klättrar högst är inte alltid den som gjort de största framstegen. Att jobba för att alla elever hittar sin nyfikenhet och stolthet det tror jag är viktigt och att vi alltid utgår från individen och dennes förutsättningar i vårt arbete.

 
Se denna!!!!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s