Att lära av varandra och hitta nya historier

I Lördags var det Tedx i Norrköping på Louis De Geer, temat var “Learning from the past to design the future”: Detta var mitt första besök live på ett Ted talk, spännande, konceptet kändes som det höll ihop väldigt väl. Kvällens “höjdpunkt” var givet John Hattie, som var väldigt inspirerande att lyssna på, det har Fröken Sara och Specialpedagogen skrivit om, läs gärna.

Jag fastnade för två andra talks,

Ziga Turk som pratade med rubriken

“How CommunicationRevolutions Have Been Changing Civilizations och Chimamanda Ngozi Adichie som berättade med rubriken ”The Danger of a single story”

Ziga började med att prata om hur stora byggnader kom till historiskt och berättade om byggnaden som länge var den största sfären innan någon flera hundra år senare byggde en större, på den tiden kommunicerade vi uteslutande muntligt med varandra och kunskap fördes från en generation till en annan genom att man pratade och visade, det fanns inget att gå tillbaka till när källan inte längre fanns. Vilket ledde till att kunskap kunde tappas bort och försvinna och någon ny var tvungen att upptäcka det igen för att det skulle kunna användas igen. När pappret kom från Kina till Europa skedde en stor revolution inom kommunikationen, de blev enkelt och relativt billigt att skriva ned tankar och kunskaper för att sprida och bevara dem. Det blev en stor revolution i människans kommunikation, då kunskaper kunde spridas och blev tillgängliga för många fler. Nästa kommunikativa revolution är den vi upplever just nu med internet, datorer, telefoner och surfplattor, kunskap och skrifter är tillgängliga för väldigt många, det som tidigare varit svårt och dyrt att hitta eller kunna läsa sig till finns nu några knapptryck bort.

Chimamnda pratade om sin uppväxt i Nigera, hur hon tidigt började läsa böcker och beskrev att de handlade om blonda personer, det fanns mycket snö etc i berättelserna, saker som inte allas existerade i hennes omvärld. När hon flyttade till USA insåg hon att hennes nya vänner förväntade sig att hon inte skulle kunna prata engelska trots att det är ett av de officiella språken i Nigera, lika väl trodde de hon skulle spela på trummor och att hon levt fattigt fast hon var uppvuxen i något likanande medel/överklassen. Hon tryckte på att om det vi förmedlar är ensidiga historier blir det snabbt en sanning. Vad har du själv för uppfattning om Afrika och de olika länderna där? Eller är Afrika “ett land”?

Jag tänker att Chimamnda och Zigas olika budskap hänger väl ihop. Internet och tillgängligheten av internet gör att vi alla har fått en stor möjlighet att läsa, se och virtuellt uppleva det vi vill. Det ger även en värld av möjligheter att berätta min egen historia, via blogg eller andra sociala medier kan jag sprida mina åsikter, jag kan ta reda och söka efter andra vinklar på historier. De handlar dock om att veta hur jag ska leta, vad jag letar efter och vara kritisk, öppen och nyfiken på det jag läser eller tar del av. Hur och vad förmedlar jag som lärare, är det en ensidig historia av något? För bara några år sedan var läraren och läroboken de stora källorna till kunskap, idag finns detta tillgängligt några knapptryck bort. Min utmaning blir då att träna eleverna att leta, sålla och granska. Att träna dem i att använda kunskaperna och kunna analysera och dra slutsatser och kopplingar. Finns det fler historier av samma sak? vad är syftet med att berätta just den här i historien? Att vara öppen och nyfiken att upptäcka alla de möjligheter , världar och nya infallsvinklar som det skapar men samtidigt vara kritisk och fundera över syfte och vad som ligger bakom eller om de finns en annan historia om samma sak som kanske berättar något helt annat… De är vår utmaning att lära och utforska tillsammans med eleverna att lära oss granska och lära oss vara öppna och nyfikna för att hitta fler historier som berättar om samma saker men ur olika och annorlunda synvinklar.

Chimamandas Ted talk

Lämna en kommentar