Lärare = korkade?

Är lärare, pedagoger, rektorer och annan skolpersonal ett korkat släkte? Jag läste just Fröken Saras träffande inlägg om ett överhört samtal hos frisören och funderingar på vad allmänheten har för syn på skolan, lärare, elever och personal. Med den debatt som finns i media om hur dålig den svenska skolan är och hur mycket vi gör som är helt fel. Samtidigt en debatt eller allmän uppfattning i samhället om hur hemska ungdomar är. Tror du att jag skulle gå till mitt jobb varje dag med glädje om ungdomarna var så hemska? Om jag trodde att det jag gjorde bara var dåligt och inte ledde någonstans, om jag inte hade en tro på dessa ungdomar som jag möter. Omgivningen är skeptisk, hur är det egentligen att jobba i skolan, är det inte hemskt? Tror du som tänker så att jag verkligen är så korkad att jag fortsätter gå till ett jobb som är som du beskriver hemskt varje dag om det vore just så hemskt?

 

På mitt jobb möter jag många ungdomar, i de klasser jag undervisar ca 120 elever alla olika med olika bakgrunder och erfarenheter av VUXNA som visat dem vad de kan förvänta sig av vuxenvärlden, negativt eller positivt. På min skola finns över 400 elever alla med olika bakgrunder och erfarenheter. Alla vill de vara skolbarn, alla har de en dröm om att lyckas och gå in i framtiden med stolthet men den drömmen har ibland fått några eller många törnar och kan sova rätt djupt…. Men varje individ vill innerst inne lyckas och gå ut skolan med stolthet. Alla ger de mig olika utmaningar, de lär mig och vi lär tillsammans, det är ett fantastiskt jobb att få möta så många nyfikna människor varje dag som faktiskt vill framåt och vill utvecklas inom just det område som deras drömmar bär dem mot.

Du som tror dig veta att skolan är en hemsk plats och att hoppet är ute för framtiden kom gärna och hälsa på och lär känna några av alla dessa fantastiska ungdomar som är vår framtid. Vi vuxna i skolans värld är faktiskt inte så korkade att vi jobbar i en miljö som är hemsk, utan har ett väldigt stimulerande jobb som ständigt kräver att vi hänger med och utvecklas. Jag ska inte förringa att det finns dagar då tröttheten är stor, jag är ledsen, arg, besviken eller frustrerad men det handlar väldigt sällan om ungdomarna i sig utan situationer som de och vi utsätts för från yttre faktorer som sedan påverkar lärande eller andra situationer i skolan. Men i slutändan handlar detta om att det blir trasiga individer som behöver lite extra stöd i att hitta rätt i skolans värld och hitta sitt spår i utvecklingen mot framtiden. Tro mig lärare vill göra rätt, vill göra bra och att det ska leda till utveckling. Vi är människor som tänker, känner och kan göra misstag, men prata med oss då och ge oss en chans att förklara och rätta till. Men framförallt jobbar jag i skolan för att jag älskar mötet med alla dessa fantastiska ungdomarna och få dem att hitta rätt i sitt eget lärande och jag möter väldigt många engagerade kollegor som jag upplever har samma inställning, mål och vision som jag.

Kommentera

