Långa pass ytterligare ett positivt exempel

Jag läste för ett tag sedan Helena Kvarnsells inlägg om matematiklektioner och hur de kan anpassas efter tiden (långa lektioner) eller snarare efter målen och kunskapskraven  i matematik. Jag vill haka på och dela med mig av mina egna erfarenheter. För några veckor sedan startade jag min lektion om positionssystemet och avrundning. Jag visade eleverna några problem på tavlan, de var av Concept cartoon karaktär där det finns en fråga i mitten och några personer runt om som har förslag på tankegångar, svar eller ytterligare frågor och funderingar. Dessa problem väckte diskussionen till liv och det blev bra resonemang om olika tankesätt och problem. Vi avrundade med att jag gick igenom lite grunder och sedan fick eleverna 2 och 2 arbeta med några stenciler inom området.

När de arbetat klart övergick vi till att vi repeterade kort om hur vi kan tänka när vi löser matematiska problem och efter det fick eleverna arbeta med ett problem som innehöll avrundning och problemlösningsstrategier. Nästa steg var att ge varandra respons på hur de löst uppgifterna, hade kamraten använt bra strategier, hade kamraten redovisat så den som läser förstår, använder kamraten mattesymboler och tecken när den skriver sina redovisningar.

Snart hade lektionstiden på 130 min tagit slut och vi fick använda lektionen dagen efter till att arbeta med, ta del av feedbacken kamraterna gett och använda de nya kunskaperna för att på lite mer utvecklat sätt lösa nya problem med avrundning.

Ett långt lektionspass ger eleverna möjlighet att tänka matematik och inte bli avbrutna av att klockan är slagen. Det krävs av mig som lärare att jag tänkt till och planerat lektionen utifrån vilket innehåll och vilken eller vilka förmågor vi ska träna och undervisningen kan behöva varieras under lektionen men ändå fokusera på samma innehåll eller förmåga. Behövs en bensträckare anpassar vi den efter arbetet och uppgifterna inte klockan.

One thought on “Långa pass ytterligare ett positivt exempel”

Kommentera

