Tid och förmågor

Förra veckan hade vi på skolan förmånen att lyssna på Göran Svanelid, en av alla kloka saker som fastnade var rådet att låta undervisningen ta tid och dra ned på tempot. Ikväll när jag red reflekterade jag över detta, hade en kortare tid till mitt förfogande innan mörkret. Bestämde mig för några få saker jag ville jobba med, det som inte fungerade på träningspasset tidigare i veckan.  Efter fem minuter hade jag nått målet för dagen och vi jobbade sedan vidare med svårare saker, ett steg i taget. Under passet kände jag verkligen att olika rörelser och förmågor finns där vi kan dem eller har förmågan att genomföra dem,  även om det inte är perfekt. Bara vetskapen om att förmågorna finns där motiverar och inspirerar till att arbeta och träna vidare mot våra personligt uppsatta mål och visioner.  Nu handlade detta om en häst och en ryttare.

 

Dock är  tanken på att låta undervisningen ta tid och inte ha för bråttom är viktig och det var där min reflektion startade, att det är målet eller meningen med en lektion eller ett träningspass som är det viktiga. När målet är nått är det dock viktigt att ha flexibiliteten att vidare utveckla det eller ha tålamodet att använda ett pass till när det är nödvändigt. Idag har jag haft terminens första klassrumslektioner, vid båda tillfällena har jag planerat några få saker jag ville genomföra och träna på och sedan utökat med en sak i taget efterhand som jag känt att eleverna var med mig. Det är viktigt att inte ha för många måsten utan låta var sak ta sin tid och känna ett eleverna verkligen är med på banan. Varje elev måste få känna att de lyckas och att undervisningen berör dem, går jag för fort fram tappar jag dem för fort och flertalet känner inte att lektionen och det jag undervisar om berör dem. De får även möjlighet att träna på och utveckla sina förmågor, som idagens fall att sin diskussions och kommunikationsförmåga istället för att stressa igenom olika områden bara för att lära sig begrepp.

 

En av lektionerna handlade om att diskutera och resonera, några elever känner ett motstånd mot att uttrycka sig muntligt, det blir då extra viktigt att de får chansen att tänka efter vad de tycker, kunna lyssna in de andra och sedan våga lyfta fram sina egna tankar. Alla är unika, några fattar snabba beslut och har en åsikt direkt, andra tar mer tid på sig och måste få chansen att fundera över vad de tycker. Alla blir utmanade i sina tankar och ställningstagande av väl underbyggda och schyssta diskussioner där olika åsikter får möjlighet att komma fram. Jag är själv en person som ofta skapar mig en åsikt snabbt men kan ändra den när jag får reflektionstid och möjligheten att faktiskt tänka igenom vad olika beslut eller åsikter får för konsekvenser. När nya ämnen eller infallsvinklar kommer på tal har jag en tendens att lyssna till den som har en stark övertygande åsikt och svårt att argumentera för eller emot, men med perspektiv och tid kan jag hitta flertalet medhållande eller motstånds argument och då blir diskussionen en annan, därför är tiden viktig och att alla oavsett förutsättningar och personlighet får chansen att förbreda sig och kunna ge sig in i en debatt med egna genomtänkta åsikter innan de påverkas av alla andra i debatten.  Att skapa tid för reflektion är viktigt, att själv grunda sin åsikt och även kunna förbereda motargument, när vi lyssnar på duktiga talare är det lätt att falla för deras budskap oavsett vilket om vi själva inte är insatta, förberedda eller pålästa

 

Att låta saker ta tid förenklas helt klart av långa lektioner och inte av det som öppnade ögonen på mig idag tidsbrist. Långa lektioner gör att vi kan träna en förmåga i flera olika steg och det finns tid för egen reflektion och låta alla vara med på banan. Det handlar trots allt om förmågor som eleverna ska utveckla och inte en massa faktakunskap som ska gås igenom.

3 thoughts on “Tid och förmågor”

  1. Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit
    and sources back to your webpage? My blog is in the very
    same area of interest as yours and my users would definitely benefit from some of
    the information you provide here. Please let me know if this okay with you.
    Appreciate it!

  2. Thanks for another informative web site. The place else could I am getting that type of information written in such an ideal method?
    I have a project that I am simply now operating on, and I’ve been at the glance out for
    such information.

Kommentera

