Kurs om anpassat arbetssätt Sunne 2014 del 1 ”tema halloween”

Denna veckan är jag på utbildning i Sunne ordnat av utbildningscenter autism, kursen leds av fyra pedagoger anställda av utbildningscenter autism, dessa pedagoger arbetar normalt i andra verksamheter runt om i landet och hyrs in av utbildningscenter för dessa kursveckor. Utöver de fyra lärarna på kursen finns två hjälplärare och två medhjälpare med för att stötta och vara en del i kursledningen, dessa fyra platser räknas dock som utbildningsplatser. Under veckan kommer 25 deltagare får möjlighet att lyssna på föreläsningar och arbeta praktiskt för på kursen finns även fyra elever med.

Min roll denna veckan är att vara hjälplärare och främst finnas tillhands och arbeta med de två eleverna som tillhör grundskolan. Idag och igår har vi arbetat med att bygga upp lokalerna och klassrummen för eleverna. Vi har skapat uppgifter och anpassat material som förhoppningsvis ska matcha de olika elevernas förkunskaper samtidigt som det är kopplat till målen och kunskapskraven i läroplanen. Uppgifterna ska även ge kursdeltagarna möjlighet att göra bedömningar och uppgiftsanalyser.

Denna vecka har vi valt att arbeta med tema Halloween och avslutningen på fredag ska resultera i en halloween fest. Idag har vi därför plockat fram uppgifter inom temat, några exempel.

– Svenska, Att skriva en spökhistoria, med fokus på hur man bygger upp en novell/historia, vilka delar som ska finnas med. Att analysera en text och arbeta med olika lässtrategier. Att arbeta med språk och lärande är många gånger extra viktigt för dessa ungdomar, att ge dem verktyg för hur de ska läsa en text och hur de ska träna sig att läsa mellan raderna.

– Religon, att prata om riter och traditioner, jämföra likheter och skillnader mellan olika traditioner och olika länder.

– Matte, problemlösning och vilka strategier man kan använda sig av vid problemlösning, samt arbete med tallinjen utifrån de olika århundradena som nämns i texten om Halloween

– Geografi, år 5 att arbeta med världskarta och flaggor i de länderna som finns nämnda i texten om Halloween

– Hemkunskap, att laga mat, följa recept och hantera utrutning i köket, laga pumpasoppa/pumpa paj

– Teknik, att förstå och kunna följa ritningar och instruktioner, att skapa en pumpalykta utifrån en beskrivning och ritning

App tips, Simplemind för att göra enkla och överskådliga mindmaps

Piccollage för att göra olika typer av övningar och sortera

Det är fantastiskt att få följa duktiga pedagoger i deras arbete, tankar, erfarenheter och reflektioner om hur vi bäst kan anpassa till de eleverna som kommer och hur de på bästa sätt ska kunna möta kursdeltagarna. Vikten läggs vid att kursdeltagarna ska få möjlighet att se och pröva flera olika sätt att arbeta med tydlighet och struktur som är nödvändigt för elever inom aspberger-autismspektrat. Det är en utmaning att göra anpassade uppgifter som fortfarande tränar alla förmågorna. Det är extra viktigt ge dessa ungdomar uppgifter och träna strategier för att de ska kunna utveckla sin förmåga att analysera, reflektera och dra slutsatser.

En kort film vi har tänkt använda som introduktion på temat

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s