Kurs om anpassat arbetssätt Sunne 2014 2014 del 3

Dagens tema handlade om bedömning och att anpassa uppgifter utifrån där varje elev befinner sig.

Vårt ansvar är att göra en tillgänglig och meningsfull tillvaro i skolan utifrån styrdokument och elevens/elevernas styrkor och svårigheter. Vi som personal måste kartlägga vad det är som stjäl energi från eleven och vad som ger energi och skapar arbetsro och arbetsglädje. Vi behöver göra kartläggningar över miljön och resurserna samt kunna bedöma vilken nivå eleven befinner sig på. Vilka inlärning strategier behöver jag hjälpa den här eleven eller elevgruppen med? Behöver eleven skriftligt eller muntligt stöd, en till en instruktioner eller kanske fysiskt stöd för att kunna ta sig till en lektion eller kunna genomföra en uppgift Genom kartläggning och bedömning kan vi hitta det varje elevs individuella förutsättningar de kan vara otroligt bra på något och ha väldigt svårt för något annat. Det är lätt att missbedöma en elev som är stark på ett område och tro att den är det på andra områden med. Det kan variera mellan de olika ämnena i skolan men även inom ämnen. Vissa elever eller personer lurar oss att verka på lägre eller högre nivå än de verkligen är, viktigt att undervisningen blir på den nivån eleven befinner sig i respektive ämne eller område. Vi kan exempelvis luras av någon som är duktig verbalt, att den är starkare än vi tror eller tvärtom med den som är tyst. Med uppgifter som är för lätta eller för svåra blir det ofta tråkigt och meningslöst. Kan vi göra rätt bedömning av elever är det lättare att anpassa uppgifter och stöd utifrån vad det behöver och göra uppgifterna precis lagom utmanande.

”Vi behöver kartlägga hela verksamheten, pedagogisk, social och fysisk miljö och bedöma hur den är anpassad till de olika eleverna vi möte” /SPSM

Det är en konst att sätta mål som är mätbara och konkreta. Nästa utmaning är att få med eleven att förstå målen och vara med ”på banan”

Vad är syftet med målet, får jag det meningsfullt och begripligt för eleven, kan eleven förstå syftet, kan jag få eleven att förstå. Hur kan jag få eleven att överföra kunskaper från bänken till vardag, att ex kunna visa för eleven att överslagsräkningen kan användas i affären för att beräkna om pengarna räcker när jag handlar. Skolkunskapen måste kunna överföras till vardagskunskap och kunna användas i flera olika sammanhang för att den ska kännas meningsfullt. Att sätta upp konkreta, utvärderingsbara mål är svårt och det är en stor utmaning att få eleverna att förstå målet och se vägen mot målet. Det handlar om att skapa motivation, helst inre motivation att uppgifterna känns roliga och meningsfulla. Det tar jag med mig från gårdagen när eleverna utvärderade och de visade att de uppskattade anpassade uppgifter mera, då blev det plötsligt roligt och meningsfullt även om de väl klarade uppgifterna i svårare form… det handlar verkligen om att hitta den proximala utvecklingszonen och ge en liten lagom utmaning om utmaningen blir för stor kräver den för mycket energi och glädjen försvinner. Visst det kanske inte kan vara roligt jämnt som vi säger, men i alla fall så ofta som möjligt…. Det ska trots allt vara meningsfullt och helst finnas en inre motivation till lärandet.

Kan vi ha roligt jämnt? nej men så ofta som möjligt i alla fall.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s