Lust och lärande

Efter en tweet för några veckor sedan hamnade jag i en diskussion om vad definitionen av ordet ”Lust” egentligen är och hur menar jag när jag skriver det i sammanhang med lärande. Diskussionen fick mig att fundera och reflektera en del tack Hannas tankar. I inlägget som jag då skrivit och det som jag menade med min tweet just då var att om en uppgift kräver lagom energi och är lagom utmanande så är det större sannolikhet att den upplevs rolig och skapar lust för eleven. Lust handlar för mig om motivation, att kunna se, förstå och känna att ett mål är rimligt eller nåbart och framförallt att förstå målet och meningen med en lektion, uppgift eller ett tema i skolan. När målet är klart och jag vill arbeta för att nå det skapas en lust eller drivkraft att börja lära, träna, öva..

När vi hittar meningen och mål som eleverna kan förstå och ta till sig som sina då ger vi dem möjlighet att hitta sin motivation och drivkraft i lärandet vilket jag tror många gånger leder till mer Lust och mer glädje….

Om jag går till mig själv hittar jag ofta lust och motivation när jag har tydliga mål oavsett om det handlar om min personliga träning, mitt fritidsintresse eller mitt arbete. Lusten och motivationen ger mig drivkraft att arbeta mot målet och när jag ser, känner eller upplever framsteg skapar det glädje på vägen mot målet likaså när målet någon gång uppnås.

Det jag ville säga med min tweet när jag skrev den var att vi helelr inte får vara rädda för att ha roligt, ibland får jag en känsla av att om vi har för roligt eller aldrig har tråkigt så är det inte ”skola”. Jag tänker tvärtom så mycket roligt som möjligt det är lättare att hitta lust och motivation när det är roligt och förhoppningsvis leder mål och mening till motivation som i sin tur leder till glädje… Med lust och glädje….

Kommentera

