… mera lust?!

När jag ändå är inne på temat lust, denna vecka har jag reflekterat en hel del över min undervisning och i synnerhet matematikundervisningen. Jag jobbar aktivt för att undervisningen ska innehålla alla delar av det som finns i målen för matematik och det som ska bedömas enligt kunskapskraven. Att slita sig loss från genomgångs och bokundervisningen för att kunna fokusera på de förmågor i matematik som eleverna ska utveckla. Jag menar inte att boken är kass och att vi ska kassera den helt. Men jag plockar gärna ur olika läromedel och försöker undvika att dela ut böcker till eleverna istället får de dem vid de tillfällena då vi ska använda dem och då ofta olika läromedel beroende på vilket som tar upp aktuellt område på bästa sätt.

De här två veckorna har även mitt mål varit att bedöma eleverna under lektionerna för att se om de har koll på grundläggande metoder och begrepp inom sannolikheten. Ett pass ägnade vi åt att gemensamt laborera med oberoende och beroende händelser samt skapa träddiagram. När laborationen var klar fick eleverna i uppdrag att arbeta i böckerna en stund och jag försökte gå runt och lyssna, det jag slogs av var hur lite av tiden som ägnades åt uppgifterna i boken och hur lite möjlighet jag hade att kunna lyssna in deras kunskaper. Idag kopierade jag istället några uppgifter, alla lite mer komplexa som kräver tänk i flera led det vill säga uppgifter där eleverna kan visa C och A-kvalitéer. Varje grupp fick en uppgift som de skulle arbeta för att lösa och sedan skapa en redovisning av sin lösning, redovisningen skulle vara i enlighet med kriterierna för A-nivå. Efter en stund fick eleverna byta uppgifter med varandra och ta vid där den andra gruppen slutat, uppgifterna cirkulerade mellan grupperna tills alla hade sett alla uppgifter och kunnat bidra med förslag på lösningar och utveckling av redovisninagr och metoder.  Under tiden hade jag goda möjligheter att gå runt och lyssna på deras resonemang och kunde uppfatta hur de tänkte och vilka kunskapskvalitéer de uppvisade och till skillnad mot lektionen där de använde böckerna mer enskilt (uppmuntrade att arbeta gemensamt) så var de flesta delaktiga och uttryckte olika saker om de uppgifterna de skulle lösa. Kanske handlar det inte om lust eller inte men det känns som eleverna ser målet med gruppuppgiften tydligare. I boken blir uppgifterna många och det är lättare att målet handlar om att göra klart än vad som ska läras. Med boken behöver jag i så fall bli tydligare med vilka uppgifter och vilken förmåga de ska utveckla med just de specifika uppgifterna.

Vad jag vill komma till handlar om att våga släppa stressen över att hinna i boken, det gäller så väl oss som eleverna, har vi verkligen tid att slösa bort lektioner på att använda böckerna, det skapar för lite reflektion och för lite lärande ur min synvinkel av vad jag sett på mina lektioner denna Novembervecka.

Kommentera

