Stanna upp och reflektera…mot nya mål

Jag är inte den som anser att vi ska använda tiden till att titta i backspegeln och fundera för mycket över det som varit. Men att då och då stanna upp för att reflektera, lära och fundera är nyttigt, det bör göras oftare än en gång per år, men i denna tid blir det naturligt att stanna upp lite extra och summera det år som gått. Var står jag i förhållande till var jag befann mig för ett år sedan, det kan gälla jobb, hälsa, familj, fritid ja vad som, men bara för att få lite perspektiv. Ibland går saker så fort att jag inte hinner inse att det händer, utvecklas , förändras eller står stilla. Därför måste jag hitta sätt att stanna upp fundera och revidera. Idag är ett sådant naturligt tillfälle. Första dagen på 2015. Är kursen rätt, ska jag fortsätta på samma väg eller omvärdera mina målsättningar. Jag har svårt att hitta mening utan mål, det gäller både mitt arbetsliv och mitt privat liv. Målen nås inte alltid men de finns med där och får omvärderas allt eftersom vilka saker som vägen erbjuder i form av hinder eller extra skjuts i en eller annan riktning.  Idag kan jag summera att 2014 har jag gjort en stor insats för min hälsa och startar 2015 cirka 10 kg lättare än jag startade 2015 och med betydligt bättre ork och allmäntillstånd. Det var inget uttalat nyårslöfte men vägen tog mig hit med lite för kvicka kommentarer och pepp från vänner och bekanta, ingen uttalad målsättning det vara bara detta år det hände och att jag inte kan hålla tyst ledde mig till ett vad som ledde vidare till detta. Ibland visar det sig framgångsrikt att tala innan jag tänker. Att jag blivit lagledare på mitt jobb, något som fått mig att se många saker med andra ögon och andra perspektiv och lett vidare till nya insikter och reflektioner. Min fritid med mina hästar har en helt eget inlägg på den bloggen med summering av året ett på den fronten krokigt år.

Jag brukar försöka inte ge nyårslöften, men de sista åren har jag lovat att jag under kommande år ska uppleva eller lära mig minst TRE nya saker…. under 2014 deltog jag i en fotoutmaning, blev lagledare, red och körde in min unghäst samt debuterade svårare klass med min äldre häst. och förändrade min syn på kost och träning.. ja nya utmaningar väntar på oss, det handlar om att våga ta dem och våga göra saker utanför komfortzonen. Det finns inget att förlora, bara nya lärdomar och insikter att vinna.

Ibland behöver kanske kursen ändras, är det rätt väg jag valt, är målet rimligt eller värt att sträva mot. Det jag behöver utveckla framförallt privat är att lära att tänka bort, om jag startar nya saker, nya mål kanske inte alltid de gamla kan hänga med, som tidigare chefer sagt till mig du har din tid på jobbet startar du och fyller med nytt måste annat effektiviseras eller tas bort du kan inte fylla det som redan är fullt. Att tänka om och tänka nytt, våga öppna dörrar och våga stänga dörrar det ska jag ta med mig in i 2015. …..och MINST 3 nya lärdomar och erfarenheter ska jag uppleva. Jag ska bli bättre på att ofta stanna upp, reflektera och njuta av tillvaron och ta tillvara på de möjligheter som erbjuds. Hur ska du möta 2015?!

Kommentera

