Återhämtning eller reflektion…

.. måste det vara en motsats?

Det här inlägget påbörjade jag höstlovet för 2 år sedan….

Läste på Twitter en diskussion om reflektion, några menar att höstlovet är tid för reflektion och återhämtning med någon annan menar att ”hur kan Vi inte reflektera” även under tiden när det inte är lov. Absolut jag är benägen att hålla med vi reflekterar en massa under pågående arbete, men det händer ofta att vi inte hinner tänka tankar klart eller måste avbryta en diskussion med en kollega för att lektioner börjar eller andra saker händer på skolan. Denna vecka har vi på min skola jobbat två dagar (läs höstlovet 2013), tvådagar där vi fick chansen att lära tillsammans och sitta ihop och jobba. Det ger tid för andra slags samtal och att hinna fördjupa sig och jobba klart. Arbetsdagar som ger en annan typ av reflektion.

Lov eller inte, ledig eller inte tanketiden behövs för att utvärdera, samla ihop och tänka framåt helt enkelt tänka nya tankar och tänka klart. Ibland tänker vi tillsammans i diskussioner i arbetsrummet eller på sociala medier ibland själva. Vi pratar idag mycket om att ge eleverna tanketid i klassrummet, men ger vi den till oss själva? Vissa lösningar kommer ju till oss när vi gör något annat.

Reflekterar gör jag ofta men hinner inte alltid till punkt…arbetsdagar under lovet ger en möjlighet att jag kan bearbeta och utvecklas genom samtal med mina kollegor. Höstlov som i år utan styrda arbetsdagar bollar jag en del själv men även reflektion tillsammans med kollegor via sociala medier där vi delar tankar eller något vi sett och läst. Kanske behövs en “paus” för att kreativitet och nya idéer ska hitta fäste? Ett sätt att reflektera är att klä mina tankar i ord genom bloggen. Jag tänker också att jag måste sortera i vilka reflektioner/frågor/problem/idéer jag ska utveckla och ta tag i. Ibland passar det att jag reflekterar med mig själv, ibland i mitt arbetslag, ibland i mitt ämneslag, ibland i helt andra konstellationer av kollegor inom eller utanför skolan. Jag arbetar på en skola med många olika kompetenser det är inte alltid lätt att hitta möten och mötas i samtal men när vi gör det är det väldigt givande och utvecklande.

Ett exempel på att vi behöver tid för att göra annat är att i alla fall för mig kommer många tankar, lösningar eller idéer när jag faktiskt gör något helt annat. Antingen gör jag något eller upplever något som får mig att reflektera och tänka runt ett ”problem” på ett nytt sätt. Eller så är det så att när jag släpper problemet kommer lösningen till mig, exempelvis när jag gick på gymnasiet och läste matematik, om jag fastnade på ett problem och lämnade det för att göra något helt annat exempelvis jogga en tur eller rida kom ofta lösningen till mig.

Vissa menar att vi ska vara lediga under våra lov medan andra menar att när vi är lediga kommer reflektionerna. Jag stänger sällan av helt men ser istället loven som en möjlighet att utveckla det jag upplever är svårt att hinna i vanliga jobb vardagen eller en möjlighet att vrida tanken lite extra, då jag ändå har en större distans. Det gör vårt yrke komplext men ack så roligt och utvecklande. Men låt mig arbeta reflektera och utvecklas under lovet om jag vill och önskar det, jag kanske har större behov av en paus någon annan gång.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s