Självskattning och självkritik och inte minst lite beröm..

Vad gör jag bra? Vad behöver jag utveckla? vad ska jag prioritera just nu..

I jobbet som lärare är självutvärdering ett viktigt verktyg för mig. Alla de elever jag mött och dagligen möter ställer krav på mig. De utvecklar mig, ifrågasätter och sätter mig på prov, alla på olika sätt. En viktig del och det som gör yrket spännande är att ständigt behöva utveckla mig och min undervisning.  Hitta nya, stöttande, alternativa sätt för att förfina, förändra och förbättra metoder och stöttning i undervisningen. En viktig del är att ha kloka kollegor runt mig som kan vara bollplank ställa utmanande frågor och stötta hjälpa eller bara ge tips. Mina kollegor är ovärderliga för att utveckla mig, vad vore jag utan dem?

Jag tror det är en viktig egenskap som lärare att våga kritisera och utmana sig själv. Våga titta inåt, vad är mina styrkor, svagheter och var ligger min egen utvecklingszon?  Hur ska jag ta nästa steg för att bli lite bättre? Vågar jag detta, vågar jag även ta till mig av feedback från min omgivning, vad gör jag bra? vad ska jag fortsätta med och vad ska jag förbättra.

Eleven som utmanar mig genom att exempelvis inte ”vilja” eller genom att ligga före, tänka annorlunda, hitta nya vägar hur ska jag hitta in till dem, och ta mig tid till att följa deras tankar och idéer? Min erfarenhet och mitt arbetslags – skolans samlade erfarenhet ökar chansen och möjligheten för att vi ska nå varje individ och ha tankar om hur vi ska anpassa, stötta och utmana på rätt nivå för varje enskild elev. Då behöver jag släppa in mina kollegor och våga be om hjälp, stöd och råd när jag själv har svårt att hitta rätt i relationen med en viss elev. Men ibland behöver vi tänka och reflektera igen, ändra något, ta tiden till att verkligen lyssna in eleven. Hur ska vi stötta honom/henne för att hon/han nå så långt som möjligt.

Att använda mina tidigare erfarenheter är en del att vara öppen för,  det kan vara något jag tidigare förkastat men som måste jag våga ta upp och testa igen. Pröva och omvärdera, testa på nytt kanske passar det nu? Med den här eleven, med den här gruppen eller tillsammans med de kollegorna jag nu arbetar ihop med.

Jag är vuxen och de jag arbetar för och tillsammans med är ungdomar. Jag ska vara vuxen, vara ledaren i klassrummet, våga ha ramar och tydlighet. Tillsammans med eleverna skapa ett bra arbetsklimat och en god lärmiljö i klassrummet. Men det är även lyssna in, kunna erkänna att jag haft fel och förbättra eller be om ursäkt, det krävs av mig som lärare för att kunna skapa och bygga relationer med mina elever.

Hur rannsakar jag mig själv? När stannar jag upp och reflekterar? Hur gör jag för att det ska bli lite bättre i mötet nästa gång, i mötet med eleven, kollegan eller föräldern.

Feedback till mig själv både positiv och det som utvecklar, En viktig, rolig och utvecklande del i mitt arbete.

När berömde du dig själv senast? eller en kollega? Jag vill tacka mitt arbetslag och mina kollegor på skolan som ger mig feedback ❤

Kommentera

