Att använda lektionstiden…

Känslan när jag går från en lektion och jag har hört och sett en himla massa av elevernas förmågor. Det har pratats, frågats, ifrågasatts resonerats och skrivit/ritats. Hur ska jag komma till att öka andelen av mina lektioner till att bli sådana, hur ska jag planera för det?

Diskussionerna i vårt ämneslag har rört lektionstiden och ett dilemma resulterade i ett mål för oss är
– Att öka elevernas aktivitet under matematiklektionerna oavsett om det handlar om att tänka, prata, laborera eller utföra räkneoperationer i bok eller på stencil.

Vad kan jag som lärare göra för att eleverna ska använda lektionerna till att arbeta med, tänka på eller prata och reflektera runt matematik och inte använda tiden till andra saker som upptar ett större intresse hos dem för tillfället. Hur skapar jag som pedagog och ledare i klassrummet en arbetsmiljö/lärmiljö uppgifter och utmaningar som gör att eleverna är aktiva så stor del av lektionerna som möjligt. Jag försöker själv överföra mina tankar från min egen No-undervisning då jag själv upplever att NO lektionerna i regel skapar mer aktivitet hos eleverna än mina matematiklektioner gör eller har gjort.
Häromdagen arbetade vi med en uppgift där eleverna själva skulle skapa uppgifter utifrån en ritad karta eller områdes skiss. De skulle skapa uppgifter som de andra i klassen sedan skulle lösa samt att de själva skulle göra en mall för hur de tycker man löste deras uppgift på bästa sätt. Den här uppgiften skapade en väldig aktivitet i en av mina undervisningsgrupper och det bidrog till att eleverna kommunicerade och diskuterade en massa matematik och jag upplevde att de allra flesta i gruppen var aktiva under lektionen, medan samma uppgift i en annan klass fick ett annat resultat, det var svårt att få dem att starta och komma igång. Var uppgiften för abstrakt för dem? Var jag otydlig eller hade behövt ge dem fler exempel på hur de kunde gå tillväga eller tog de inte uppgiften på allvar. Min reflektion är att den gruppen har mer fokus på att göra än att lära. Jag upplever att jag behöver förändra för att nå fram till dem, jobba extra hårt med vad och hur jag bedömmer, vad de olika förmågorna handlar om och att allt vi gör bör tas på lika stort allvar. De behöver (i detta ämnesfallet) förstå de olika förmågorna i matematik och att de väger lika tungt oavsett vilken förmåga och på vilket sätt vi synliggör och arbetar med innehållet.

Utmaningen till mig själv är att utveckla och planera så fler lektioner i främst matematik ger känslan av att jag sett och hört elevernas kunskaper. Att lärandet under lektionen blivit synligt för mig och förhoppningsvis för eleverna samtidigt som det minskar vikten av traditionella prov då jag redan under lektionen fått syn eller fått hört deras kunnande och lärande.

Kommentera

