Igång igen …

Idag är första dagen på terminen för oss lärare efter ett ovanligt långt jullov. Igår kväll hade jag inte ägnat en tanke åt arbete sen dagarna innan julafton. Jag brukar fungera så. Jag har lite svårt att landa direkt efter avslutningen och gör lite jobb några timmar om dagen. Kanske läser något jag inte hunnit med, planerar eller efterarbetar. Men bara juldagarna kommer så släpper jag jobbet helt och hållet.

Men idag drog det igång, känns bra att aktivera hjärnan igen ungefär som efter ett träningsuppehåll är det skönt att komma igång, lika så med hjärnan. Den är aningen segstartad men nu när första dagen är gjord känns det uppfriskande och roligt att vara igång igen.

Kom på att det är 10 år sedan jag började min lärarkarriär som utbildad. 10 år sen jag klev in i årskurs 6 på Vallaskola i Katrineholm.

Detta är alltså min 11e vårterminsstart. Lite kaos känns det idag, förmodligen mer då i Januari 2016 men jag får lita på att det faller på plats och rullar igång när väl eleverna kommer på Måndag.

Jag känner förväntan att vi ska fortsätta den fina utveckling vi gjort tillsammans med kollegor,  arbetslag och med elever. Jag sätter nya mål, vad ska jag bli bättre på denna terminen? Utveckling för att jag ska bli en bättre lärare för de ungdomar jag möter. Nyfiken på vad de lära mig denna gången? I skolans värld sker en ständig utveckling..tillsammans med kollegor och elever, förhoppningsvis alltid för att det ska bli bättre.

Nu kör, vi välkommen vårterminen 2016.

Kommentera

