Feedback ▶ Feedforward

Feedback,  feedforward, beröm uppmuntran…. det finns många ord för att prata om och uppmärksamma  framsteg och utveckling. Vi har haft utbildning och uppstart i ett arbete med aktivt lyssnande och att vi i kollegiet ska ge varandra mera feedforward och vara aktiva lyssnare till varandra.

Utgångspunkten är att vi ska arbeta för att utveckla arbetsmiljön och fokusera på det vi gör bra och vilka våra styrkor kompetenser är.

Vi fick en genomgång som blandannat innehåll resultat om en metastudie om feedback. Feedback kan bli eller upplevas negativ och leda till sämre prestationer. Det fick mig och flera av kollegorna att reflektera. Den som får feedback behöver vara mottaglig för den och den ska syfta till att stärka personen och utveckla den. Ibland blir tendensen att det istället stannar vid det som redan varit och som kanske inte var optimalt istället för att fokusera och visualisera målet eller när det blir riktigt bra.

Jag kan reflektera om exempelvis min dotter som tycker beröm är jobbigt bättre att fokusera på andra saker och prata om hur det känns. Att jag tar med det i min yrkesroll och fokuserar på det som är bra. Att försöka lite extra lyssna in varje elev. En del individer vill ha mycket beröm. Andra bekräftat att de är på rätt väg och den tredje vill ha det förklarat vilka delar som behöver utvecklas. För att hitta hur varje elev tar till sig feedback /feedforward och vilket som ger den enskilda mest i dennes utveckling behöver jag lyssna in och ställa mer öppna frågor.

Lite spännande att jag samma dag läste en artikel i Aftonbladet om att 70 – talisterna var lätt stressade för vi alltid vill göra rätt. Kanske blir feedback för många av oss istället en bekräftelse på att allt inte är perfekt. När det borde få oss att tänka på allt som är bra och visualisera alla de där tillfällena när det blivit och kommer bli bra vad det än gäller. I detta skolfallet handlar det om undervisning,  lektioner, arbetsområden, ledarskap, föräldrakontakter, elevrelationer, samarbete och annat som vi önskar oss utveckla bli bättre på förhoppningsvis klarar vi att välja ett utvecklingsområde och våga fokusera på att jobba med det.

Jag själv älskar beröm och feedback men jag inser att vi är väldigt olika i den frågan. Jag ser ett utvecklingsområde för mig i mina både vardagliga och professionella relationer behöver dämpa mitt lösningsfokuserade jag och utveckla mitt lyssnande jag.

Kommentera

