Att ligga före…och tänka tillbaka

.. såg min Facebook status för ett år sedan där hade jag skrivit att jag ”legat efter” hela veckan. Kan känna igen den känslan väldigt väl. I år eller idag är det inte alls samma känsla utan faktiskt känns det som jag har legat väl före och varit väl förberedd hela veckan både vad gäller lektionsinnehåll, mål och även struktur.

Jag gillar och ser fördelar när en genom tänkt planering sträcker sig över ett lov och terminen kan starta med att tillsammans med eleverna titta tillbaka vad vi gjorde i höstas och jobba med att repetera det vi gjort. Just denna gång var det matematiken det gällde för mig och mina elever här fortsätter vi med aritmetik (bråk, procent och decimal) med fokus på förmågan att lösa problem medan i No:n har vi påbörjat ett nytt område- Kemiska reaktioner med fokus på laborationer och begrepp.

Det blir ett viktigt lärande, i att vi måste dra oss till minnes, vad gjorde vi sist och eleverna kan inte gömma sig i men det var ju förra terminen. Det blir ett lärande i att kunskaperna inte är någon dagslända utan ska följa med vidare in i kursen, nästa kurs, nästa skolår, nästa skolform. Vi börjar terminen med att fundera på vad det var vi lärde oss under sista delen av höstterminen och fortsätter arbetet med att utveckla kunskaper och förmågor inom samma område. Lika så vi startar varje lektion med att repetera vad vi gjorde sist och avslutar sedan lektionen med att fundera över vad vi lärt oss om det målet lektionen haft. Mitt syfte med det är att eleverna ska hur kunskaperna ska användas i nästa steg eller nästa område.

Det här har veckan bestått av i huvudsak: Uppstart på kemiska reaktioner, skillnad på grundämne och kemiskförening samt känna igen tre gaser. Då passade på att repetera hur en laborationsrapport skrivs och vi började med att skriva en gemensamt efter laborationen.

image

image

 

Veckans mål i matematiken, att träna sig i att lösa problem, olika sätt att ta sig an ett problem med bråk.Det användes konkret material, det ritades och det löstes  med förkortning och förlängning av bråk. Här kunde vi prata om  och värdera dessa tre olika lösningsmetoder.

image

image

Kommentera

