MIK-del 1

MIK står för Media och informations kunnighet, begreppet lanserades av 2011 av Unesco.  Förra veckan var vi på MIK-dagen i Norrköping som ordnades av FilmÖst.

Helena Dal  och Elza Dunkels pratade om hur unga behöver stå emot mycket tryck de utsätts för på nätet. För att kunna lära sig att stå emot behöver de kunskap och utbildning om nätet, dess fördelar, nackdelar, möjligheter och hur vi kan vara rädda om oss. Unga är nyfikna och vill utforska. Vi vuxna är ofta snabba att säga stopp, förbjuda och stänga av. Men både Elza och Helena menar att vi istället behöver utbilda våra ungdomar i olika sociala medier och andra företeelser på nätet. Genom att ge ungdomar ökad kompetens och genom att finnas på nätet och i sociala medier tillsammans med våra ungdomar kan vi bättre skydda dem, eller i alla fall utbilda dem till att tänka efter och skydda sig själva. Om vi stänger vissa appar eller andra sidor, kommer mest troligt ungdomarna vara där ändå och vi missar lärandet. Stäng inte periscope, använd det istället, hur ska den användas, när kan den vara nyttig?! Vem får jag filma, är det ok för den personen. Det finns många viktiga diskussioner att lyfta tillsammans med ungdomarna och våga gå in i. Kanske kan vi filma våra matematikdiskussioner?

Även om vi har tillgång till allt mer kunskap via nätet så finns en risk att kunskap och information blir mer och mer fragmenterad. Det jag tidigare sökt på, läst eller tagit del av påverkar de förslag som dyker upp i mitt flöde eller mina sökningar. Det finns en risk att det jag tar del av blir allt smalare,  ”som man ropar får man svar”. Det vill säga det jag sökt efter kommer påverka förslagen jag får i fortsättningen.

Därför blir skolans roll viktig i att visa på bredd och utbilda i hur internet och sociala medier kan användas på ett rikt och utvecklat sätt. Ungdomarna behöver träna sig i att hitta information, kunna värdera den och vara kritiska till vilka källor som publicerat eller vem som har delat informationen de använder. Vem har publicerat detta och vad har den personen för syfte? Ungdomarna behöver tränas i att kunna hitta den information de önska.
Elza pratade vidare om olika rädslor för nätet. Rädslor mot det nya har alltid funnits, böcker eller skrivkonsten skulle göra människor dummare då vi inte behövde ha lika mycket i utantill kunskap. Miniräknare skulle fördumma oss när det konkurrerade ut räknestickor, exemplen är många. Istället för att vara rädda behöver vi fundera över hur det här kommer påverka ungas framtid och vilka förmågor som blir viktiga för dem i deras framtid.
Wikipedia  har ansetts som en farlig kunskapskälla för att vem som helst kan ändra i den. Men en inaktuell lärobok? exempelvis i geografi när nya länder kommer till eller en NO- bok där forskning blivit inaktuell. På Wikipedia kan vi se historik hur informationen ändrats och se vad som kommit till eller tagits bort över tid, vilket kan vara bra diskussionsunderlag. Wikipedia har dessutom en kontroll där information ständigt granskas.
Våga tänka efter innan vi skriker efter förbud, att vi ska stänga eller inte använda. Var där, lär tillsammans med ungdomarna och var nyfiken på alla de nya apparna som kommer. För utvecklingen av appar och annat sker hela tiden, inget är statiskt, det är bara vi själva som kan påverka vår inställning och nyfikenhet på det nya som kommer.
Tänk efter före, handla inte alltid utifrån den första känslan utan fundera över hur du ska bemöta det nya.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s