Orättvisa vad är det?

Ibland hamnar jag i diskussioner om att behandla alla lika och vara rättvis. I mitt yrke som lärare kan ibland eleverna påpeka olika saker om rättvisa och orättvisa. Vad är rättvisa och orättvisa? I en klass där jag undervisar kanske det sitter en elev med dyslexi, är det då rättvist att den eleven ska läsa samma text som alla de andra då? Eller blir det rättvist om den eleven istället får lyssna på texten. Kanske sitter det några rader bort en elev som har lite svårt med läsningen men inte fått en diagnos, dyslexi. Ska den eleven även hen få lyssna på texten? I min värld och i mitt klassrum, Ja absolut. Nu har jag förmånen att undervisa på en skola där varje elev har en dator vilket innebär att den eleven som lär bättre genom att lyssna kan lyssna oavsett diagnos eller inte och texterna i mitt ämne finns oftast både i tal och skrift att ta del av.

I mitt klassrum sitter det kanske en annan elev som har svårt med matematiken, är det då rättvist att hen får samma läxa som den eleven som redan räknar visa delar av matematiken på gymnasienivå? Nej därför anser jag att ge ”arbets” läxor känns orättvist, däremot kan eleverna gärna repetera, se en film eller läsa på det vi redan pratat om och då efter individen. Eller kanske omvänt, se en film om det jag ska prata om för att skapa en förförståelse.

Rättvisa i min värld är att jag som lärare hjälper eleven där den är, med de svårigheter och de möjligheter hen har. Eleven som är rullstolsburen har självklart nyckel till hissen medan den som inte har fysiska hinder använder trapporna. I min värld är det inte orättvist utan faktiskt rättvist….

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s