Världens bästa jobb….

I Flödet i mina socialmedier gratuleras det idag till alla de som kommit in på olika universitetsutbildningar. Härligt och njut av studieåren allihopa. I mitt flöde är det lite övervägande delen gratulationer som riktar sig till blivande lärare i allmänhet. 

Du som valt läraryrket,  grattis det är verkligen härligt att ha ett jobb som ser till att du är uppdaterad på det som händer i världen och främst i ungdomarnas värld. Jag känner mig ibland gammal men ofta ung och att jag tack vare mina elever hänger lite mera med i vad som händer…

Jag är ganska övertygad om att yrket kommer ändras och följa med i samhällsutvecklingen, skolan och utbildningen ska ju utbilda elever som ska jobba i väldigt många år till. Därför måste en lärare ständigt reflektera och kunna utveckla och anpassa. Njut av det och häng med. Jag gillar känslan av att lärandet även för mig ständigt är närvarade och en stordel av mitt yrke.

Det är sällan dagarna ser likadana ut, det händer saker, det är människor vi möter, vi kommer inte vara beredda på allt. Med goda kollegor nyfikenhet och vilja att göra bra saker för varenda unge kommer vi långt. Lyssna in och var där för eleverna. För mig handlar det om att skapa goda relationer till alla skolans elever för att kunna stötta dem i deras resa och utveckling.

Så du som nu ska  påbörja din utbildning ta vara på studieåren, samla kunskaper och erfarenheter. Detta kommer du sen att fortsätta med under ditt yrkesliv.

Varmt välkommen som student och blivande kollega 💞 där vi tillsammans jobbar  för att skapa världens bästa yrke för våra ungdomars framtid.

Kommentera

