Reflektioner från en halvvaken semesterhjärnan 

Gillar att åka tåg, det blir liksom lite som att tiden står stilla, bara vara finnas till, läsa, tänka och fundera. Idag läser jag James Nottingham  – Utmanande undervisning. 

Ett citat som får mig att börja fundera:

” Ett bra minne är bättre nu ett undersökande sinne Vissa människor blir inte tänkare för de har för bra minne ” F Nietzsche 

Känner igen mig själv, jag tror jag gick igenom skolan med allt för bra minne speciellt för min matematikutveckling.  Jag behövde aldrig fråga varför? Jag lärde mig regler och formler utantill och kunde tillämpa dem. Med lite sämre minne kanske hade jag tagit till mig mera lärande. Nu har jag istället fått utveckla den delen av matematiken tack vare kollegor med kloka tankar och min utbildning till lärare. 

Hur ska jag som lärare få eleverna att lära och förstå istället för att memorera? Få dem att förstå och arbeta med begreppen. Jag behöver jobba med mål i undervisningen som ”kräver” att eleverna utvecklas och att de behöver jobba för att nå målen. Dock får det inte bli för tufft utan de ska känna och se sina egna framsteg och ibland få arbeta med det som de behärskar. Ett mål ska ska vara nåbart men inte för lätt.

Förslagsvis tränar eleverna sig i att se sitt eget lärande och utveckling genom att arbeta med återkoppling och Formativ feedback/ bedömning. I en föränderlig värld behöver vi ständigt lära oss och utvecklas. Vi kommer behöva lära oss nya saker och kan förmodligen inte lita på ett minne hur bra det än är. Därmed blir det viktigt att lära sig om  sin egen lärprocess och hur jag kan utvecklas och lära mig på bästa sätt.  Nottingham beskriver det som att vi behöver sakta ned undervisningen för att skapa utrymme för förhållningssätt, färdighet och begrepp och därmed höja takten i elevernas inlärning.

Att det handlar om att lära sig lära. Lära sig att hantera motgångar och hur sitt eget lärande sker då kommer vi ofta längre än om vi litar på vår talang. Att lära våra barn och ungdomar Att vi kan lära oss även det som känns svårt. Vi behöver inte ha talang för ett ämne eller en aktivitet för att kunna utvecklas inom det. Uppmärksamma framsteg och utveckling mer än talang. Vi behöver förstå att jag kan lära mig något även om det känns väldigt svårt i början eller jag får stora motgångar på vägen.

Tänk på att en kämpande medelmåtta ofta kommer längre en talang som inte tränar.

Har du inte läst utmanande undervisning läs den, har du läst den är den värd att bläddra i igen.

Kommentera

