Handledarutbildning…

Samtal om samtal den andra delen på webb utbildningen som handledare i matematiklyftet. Idag blev det kanske inte riktigt den interaktionen som jag vid tidigare tillfällen varit ganska överraskad över att den varit där ”trots” det digitala rummet. Dock upplevde jag och det verkade som fler i gruppen upplevde samma sak, att det fanns mycket tid att lyssna in och reflektera. Ur mitt perspektiv blir det liksom ett steg till som kan göra att jag stannar upp och bättre lyssnar klart än att vilja vara för snabb in med egna reflektioner. Det är en viktig aspekt av det goda samtalet som jag övat och upplevt vid flera tillfällen under eftermiddagens samtal.  Där jag fått lyssna på många kloka reflektioner och därmed fått idéer och tankar att ta med mig……

Vi pratade mycket om med flera infallsvinklar på goda exempel när samtal lyft eller blivit fördjupade. Hur kan jag som ledare av ett samtal vare sig det är bland kollegor eller i klassrummet ställa frågor som gör att samtalet lyfter och deltagarna själva börjar reflektera. Hur speglar sig mitt sätt att vara på den gruppen jag möter, hur påverkar mina frågor deras frågor till varandra. Många tankar att reflektera över och ta med i mitt vidare arbete. Att sitta och få lyssna på hur andra upplevt goda samtal och hur de gjort eller vad de delar med sig av är väldigt lärorikt.

Hur vill jag att gruppen jag är i ska fungera och hur kan mitt sätt att agera påverka gruppen. Hur ska jag vara för att gruppen ska bli öppen, våga ställa frågor, våga utmana, våga dela och ge tips. Vår egen roll som handledare eller ledare är viktig och att jag reflekterar vad jag eller andra i gruppen gjort vid de tillfällen det blivit fördjupade samtal och hur kan det lära mig hur jag ska göra för att det blir fler tillfällen av fördjupade samtal. Vilka knep kan jag ta till för att få ett samtal att ta den väg jag önskar. Då tänker jag främst att det bidrar till reflektion och eftertanke hos alla deltagare och att vi tillsammans vågar fördjupa oss och komma vidare i olika frågor. Hur kan vi utmana varandra genom att lyfta varandra och visa förtroende.

Jag måste starta hos mig själv fundera över goda exempel och vad jag kan lära mig av dem. Våga dela med mig av mina mindre goda exempel och vi tillsammans kan lära av dem och jag kan få tips hur jag kan utveckla mig, mina frågor, min planering eller vad det kan handla om.

Hur vill jag utveckla…

Hur vill jag göra annorlunda..

Vad gjorde jag annorlunda…

Kommentera

